くら(蔵)づくり


(カテゴリー):, , , ,

(ステップ・動作):

(コメント):フォークダンス「蔵づくり」:日本の心を持つスコットランドの踊り

フォークダンス「蔵づくり」は、その名から日本の民踊を想起させますが、実はスコットランド発祥の伝統舞踊「スコティッシュ・カントリーダンス」の一つです。日本のフォークダンス愛好家、星野薫氏によって創作されたこの踊りは、日本の感性を取り入れたユニークな作品として知られています。

「蔵づくり」という名の由来

「蔵づくり」という和名は、スコティッシュ・カントリーダンスとしては極めて珍しいものです。その具体的な由来や意図について、振付者である星野薫氏による詳細な記録は広くは公表されていません。しかし、フォークダンス愛好家の間では、日本の伝統的な建築様式である「蔵」の重厚で美しい佇まいや、酒蔵での酒造りの工程など、日本の原風景や文化を踊りで表現しようとしたのではないかと解釈されています。踊りの構成や動きの中に、直接的に「蔵」を模倣する部分はありませんが、その落ち着いた雰囲気や格調高い流れが、日本の伝統美と通じるものがあると感じる踊り手も少なくありません。

踊りの特徴と構成

「蔵づくり」は、男女3組(計6名)が一列に向かい合って踊る「ロングウェーズ(3組)」という隊形で構成されます。音楽は、ゆったりとした4分の4拍子の「ストラスペイ(Strathspey)」という種類のスコットランド音楽が用いられます。

踊りは、以下のようないくつかの特徴的なステップやフィギュア(決まった動きの組み合わせ)で構成されています。

  • ストラスペイ・ステップ (Strathspey Step): この踊りの基本となるステップで、優雅で滑らかな移動が特徴です。
  • フィギュア・オブ・エイト (Figure of Eight): 1組目のカップルが、他の2組のカップルの周りを8の字を描くように進む動きです。
  • バック・トゥ・バック (Back to Back): パートナーと背中合わせですれ違う動きで、「ドー・サー・ドー(Do Sa Do)」とも呼ばれます。
  • セット・アンド・リンク・フォー・スリー (Set and Link for three): 3組のカップルが連携して行う動きで、この踊りの見どころの一つとされています。複雑な位置交換を伴うため、踊り手同士の協調性が求められます。

これらの動きが40小節にわたって組み合わされており、1組目のカップルが踊り終えると、2組目、3組目へと主役が移り、全員が同じ振り付けを踊るまで繰り返されます。

踊り方(初心者向けの概要)

「蔵づくり」を踊るには、スコティッシュ・カントリーダンスの基本的なステップとフィギュアの理解が必要となりますが、ここでは大まかな流れを紹介します。

  1. 導入: 音楽に合わせて、まずは基本的なストラスペイ・ステップで簡単な挨拶のような動きから始まります。
  2. フィギュア・オブ・エイト: 1組目のカップルが、男女それぞれ列をなしている2組目と3組目の間を、滑らかなステップで8の字を描きながら進みます。
  3. バック・トゥ・バックとセット: パートナーと背中合わせですれ違った後、向かい合ってステップを踏む「セット」という動きが入ります。
  4. セット・アンド・リンク: 3組のカップルが一体となって行うフィギュアです。互いに位置を交換し、美しいフォーメーションの変化を見せます。この部分は特に正確さが求められ、踊りのクライマックスとも言えるでしょう。
  5. 繰り返し: 1組目のカップルが所定の位置に戻ると、今度は2組目が主役となって同じ一連の動きを繰り返します。

まとめ

フォークダンス「蔵づくり」は、スコットランドの伝統的なダンス形式に、日本の「蔵」という独特の美的観念を融合させた、興味深い作品です。その落ち着いた曲調と優雅なステップは、踊る者にも観る者にも、奥深い魅力を感じさせてくれます。もしフォークダンスの集いなどで「蔵づくり」の曲が流れた際には、その背景にある日本とスコットランドの文化の融合に思いを馳せながら、楽しんでみてはいかがでしょうか。


strathspey setting step
Figure of eight
Back to Back
Set and Link for two and three
Set and Link for three のみ

以下、流れ

Set

SetAt it’s simplest a set is a step to the right and a close followed by a step to the left and a close. That is step out with the right foot, close with the left, then step with the left foot and close with the right. You end where you started.

Often you will be facing someone and it can be confusing to see them move to your left; do not be taken in by this. Move to your right.

There is room for individual expression here, with many variants.

Sometimes you will set toward someone, in this case there will be a small forward component to each step, and you do not end where you started but somewhat forward of it.

Sometimes you will take the hand of your neighbor beside you as you both set across to your partners.

On rare occasions you will be asked to “Set right” or “Set left” in which case you will only do one step close and you will not end where you started.

This usually takes 4 counts of music.

When this move was translated to French (with the evolution of contredanse) it became a “balance” (I think).


Cast

Cast DownCast AcrossA cast involves turning outside the set, traveling along the outside a certain number of places (usually 1) and then coming back into the set at a new position. Casts are usually up or down the set but can also be across.

Casts may be long or short. A long cast takes twice as long and involves the people casting coming in to the center to meet and touch hands before casting out to the sides. The short cast simply involves turning and going down the sides.

Styling: as you cast outside the set you have a good chance to catch the eye of your partner as s/he also casts.

Often there will be someone else in the spot that you are moving into, so while you are casting this other person must move out of the way.

In the example on the left the 1s cast down one place while the 2s lead up one place (to make room for them). In the example on the right the women will lead between the men and then cast back to their place (in this case the cast is across the set rather than up or down).

A short cast of one place takes 4 counts, while a long cast takes 8.


Half Figure Eight

Half Figure EightThe half figure eight begins with the woman who crosses down between the couple below, loops around the man and comes back up to where her partner started. The man starts half a bar behind, crosses down, loops around the woman and comes back to where his partner started. (Note that the man has just as far to go in the same amount of music but starts later, so he must hurry a little once he has looped).

The half figure eight is a complicated way to cross from one side of the set to the other.

I said “crosses down”, but you can also cross up and go around the couple above, the pattern is just the mirror image. In some dances half figure eights happen across the set too. In very rare dances it is the man who starts the figure and the woman who waits.

There is, of course, a full figure eight, basically it repeats the half figure eight (except the second time through you start from the opposite side). This is a complicated way to stay in the same place.

A half figure eight takes 8 counts.


Hole in the Wall Cross

Hole in the Wall CrossThe Hole in the Wall cross is a variant of a simple cross, in it the people crossing approach one another and just as they would bump they sidle around each other in a semicircle and then back away into the other person’s place.

This figure gets its name from the dance Hole in the Wall in which it first appeared.

This figure usually takes 4 counts.

A half figure eight を終えた時点の トップ、ボトム
(男:トップ 女:ボトム)で、位置を入れ替え 続いて
(男:ボトム 女:トップ)で、位置を入れ替え


Arming

Arm Right, Left

Note: the solid colored lines indicate the way the dancer will move, while the dashed lines show where the dancer has moved from.Sometimes simply called “Arm”. This happens either to the right or to the left; often you will first arm right and then arm left. To arm right you walk forward to the center and slightly to your left, lock right elbows with your partner, turn around and return home. Arm left is mirror reversed.

The example shows an arm right followed by an arm left, as you might see in a USA dance.

Each arming call takes 8 counts (steps), doing both takes 16.


Set and Link for three を4回行う


Back to Back

Back to BackIn a back to back you start facing the person you are doing the back to back with and you continue facing that same way throughout the figure. Do not turn around. You walk forward, passing the other person by the right shoulder, go a little further, cross behind their back, and then back up (passing left shoulders this time) until you are back where you started.

Left back to backs by themselves are rare but do happen. Mirror back to backs also pop up from time to time. In the example the 1s are doing a right back to back and the 2s are mirroring this and doing a left back to back at the same time. The call for this would be something like “Partner mirror back to back women in the middle at start”.

When this call was translated into French it became “dos à dos” and when that came back into English it was “do-si-do”.

It usually take 8 counts to do a back to back.


男子 Arch, 女子 Dive Thru して 向き合う


以上、3(あと2)回繰り返し


Views: 4042


(登録)

(更新)